الأحد، 21 فبراير 2016

شرح الماضي البسيط ( تصريف Verb to be)

الماضي البسيط

  • الزمن الثاني اللي هناخده في اللغه الأنجليزيه هو زمن الماضي البسيط
زمن الماضي البسيط

وهو زمن بنستخدمه لما نتكلم عن حاجه حصلت وأنتهت في الماضي . يعني أيه:

مثلا:
  • يوم الخميس اللي فات ذهبت الي السينما.
  • أمبارح شاهدت مباراة كرة قدم.
  • من شهرين سافرت الي أمريكا.

كل دي حاجات عملتها في الماضي . هنلاحظ الأفعال ( ذهبت, شاهدت, سافرت) في صيغة الماضي.

السؤال : أزاي أقدر أكون فعل في صيغة الماضي؟؟!!




  • هناك نوعين من الأفعال :
أفعال عاديه أو منتظمه (Regular) وأفعال شاذه (Irregular) .

زي كل مره هنبدأ الزمن بأهم ثلاثة أفعال في اللغه الأنجليزيه وهي:


(Be, Have, Do ).


هنبدأ زمن الماضي  البسيط بفعل يكون (Be).

لما نصرف فعل (To Be) في المضارع البسيط يبقي (Was / Were) علي حسب الفاعل. أنظر الجدول.

تصريف فعل يكون في الماضي البسيط



أمثله:

  • أنا كنت طالب.
أنا  = I
كنت يا أما (Was / Were).
الفاعل I بياخد = Was
طالب = Student
  • تبقي الجمله:
I was a student.


  •  محمد كان لاعب كره قدم.
محمد فاعل غايب ضميره = He
كان يا أما (Was / Were).
الفاعل محمد بياخد = Was
لاعب كرة قدم = Football player
  • تبقي الجمله:
Muhammad was a football player.
  • هبه كانت مدرسه.
هبه فاعل غايب ضميره =She 
كانت يا أما (Was / Were).
الفاعل هبه بتاخد = Was
مدرسه = Teacher
  • تبقي الجمله:
Heba was a teacher.

  •  خالد وفيصل كانوا متعلمين.
خالد وفيصل  فاعل غايب ضميره = They  

كانوا يا أما (Was / Were).
الفاعل خالد وفيصل بتاخد = Were
  • تبقي الجمله:
Khaled and Faisal were learners.


  • أنت كنت شجاع.
أنت فاعل مخاطب = You 
كنت يا أما (Was / Were).
الفاعل أنت بتاخد  = Were
 شجاع = Brave
  • تبقي الجمله:
You were brave.

  • أنتم كنتم أقوياء.
أنتم فاعل مخاطب = You 
كنتم يا أما (Was / Were).
الفاعل أنتم بتاخد = Were
  • تبقي الجمله:
You were strong.

كده خلصنا تصريف Verb to Be  في الماضي البسيط.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

Disqus Shortname

التحكم في التعليقات

';